Chybný koncept diét I.

V princípe je úplne jedno, aký typ diéty si vyberiete pre svoje chudnutie. Bez ohľadu na pseudovedecké termíny ako „hormonálna zóna“ alebo „ketóza“, sú všetky založené na rovnakom princípe – menej jesť. Vedecké výskumy potvrdzujú, že výsledkom každej diéty je skôr či neskôr návrat k pôvodnej hmotnosti (v tom lepšom prípade).

Kde to všetko začalo

Pojem redukčná diéta je najdlhšie a najčastejšie spájaný s Dr. Robertom Atkinsom. Základné črty Atkinsovej diéty sa objavujú aj v dnešnej dobe v mnohorakých obmenách. Ide o “tukovú diétu”, s vysokým príjmom tukov a bielkovín a minimálnym množstvom sacharidov, ktorých príjem sa postupne v jednotlivých fázach zvyšuje. Tajomstvom diéty je zmena primárneho zdroja energie v našom organizme – z glukózy na ketóny, čo vedie k spaľovaniu tukov. Atkinsonova diéta sľubuje výrazný úbytok na váhe už do niekoľkých týždňov a svedectvá mnohých priaznivcov to aj potvrdzujú.

Dlhotrvajúci efekt?

V štúdii, ktorá sledovala 132 osôb s nadváhou, viedla nízkosacharidová diéta v porovnaní s nízkotučnou k podstatne vyšším váhovým úbytkom za prvých 6 mesiacov (priemerne 5,8 kg oproti 1,9 kg). Za 12 mesiacov sa však rozdiel medzi skupinami znížil na 1,9 kg.

V metaštúdii z r. 2015, analyzujúcej 45 odborných výstupov bolo poukázané, že Atkinsonova diéta vedie k celkovému úbytku váhy od 0,1% – 2,9% v horizonte jedného roka. Dramatický počiatočný úbytok je pravdepodobne spôsobený vyčerpaním všetkých sacharidových zásob v tele, uložených vo forme glykogénu. Keďže glykogén sa viaže s vodou, ide o stratu pomerne výrazného objemu, avšak nemusí ísť nutne ešte o stratu tukovej hmoty.

Vedľajšie účinky

Ešte stále nie sú úplne zmapované všetky procesy, ktoré sa odohrávajú v našom organizme po prechode na vysokotukovú stravu (ketózu). Atkinsonova diéta spočiatku poukazovala na zlepšenie rizikových faktorov kardiovaskulárnych ochorení, hladiny cholesterolu a triglyceridov.

Pri testoch na laboratórnych zvieratách sa však ukázalo, že tento typ diéty vedie v porovnaní s bežnou stravou k zdvojnásobeniu rizika aterosklerózy. Príčinou je vyšší prísun neesterifikovaných mastných kyselín v strave a tiež pokles endoteliálnych progenitorových buniek. Tie sú nevyhnutné pre zdravé fungovanie našich ciev. Uvedené parametre sa však v bežných testoch nesledujú. Dodržiavanie princípov Atkinsona teda môže byť v konečnom dôsledku časovanou bombou tikajúcou v telách nadšencov diét.

Pri dodržiavaní diéty sú nepríjemnými sprievodnými znakmi zápcha, bolesť hlavy, zápach z úst, ale aj svalové kŕče.

Diéty s nízkym obsahom sacharidov sú predmetom debát aj v medicínskych kruhoch už tri desaťročia. Jednoznačných záverov sme sa však zatiaľ nedočkali. Na druhej strane, ešte v roku 2004 bola obľuba Atkinsonovho redukčného programu taká vysoká, že sa na celom svete predalo približne 45 miliónov kníh s touto diétou.

Zaujímavou skutočnosťou je, že ročný obrat diétneho priemyslu v USA a Európe presahuje 150 miliárd dolárov. Paradoxne sa miera obezity neustále zvyšuje a počet ľudí, ktorým sa podarilo dosiahnuť trvalý úbytok hmotnosti diétou je nižší ako 1% (Matten, G. a Goggins, A: Lži o zdraví, kap. 8. Nakladateľstvo Jota, 2013).

Váhate? Napíšte mi

Kontakt:
0907 573 215
info@vyzivapreteba.sk
Fakturačné údaje:
RNDr. Barbara Sviežená, PhD - Výživa pre Teba
Dopravná 27, 831 06 Bratislava
IČO: 50 638 521

© Výživa pre Teba 2020